۲۹ مهر

جراحی انحراف بینی

جراحی انحراف بینی : انحراف بینی اختلالی است که بیشتر افراد به آن دچار هستند اما این اختلال برای برخی از افراد شدید است به گونه ای که کیفیت زندگی بیمار را تحت تاثیر قرار می دهد و بیمار برای نفس کشیدن دچار مشکل می شود.

جراحی انحراف بینی

انحراف تیغه بینی

انحراف تیغه بینی اختلالی است که تیغه جداکننده بینی خمیده یا شکسته است . این تیغه در قسمت جلو بینی از یک غضروف چهارگوش تشکیل شده است که از قسمت پشت و کف به چند استخوان دیگر اتصال می یابد. اگر این اختلال زیاد باشد مشکلاتی مانند انسداد یک یا هر دو سوراخ بینی و مشکلات تنفسی و … به وجود می آورد.

۸۰% از افراد به این انحراف دچار هستند اما شدت آن به گونه ای نیست که متوجه آن شوند و برای رفع آن اقدام کنند .

علائم انحراف بینی

یکی از شایع ترین علائم انحراف بینی، گرفتگی یک یا هر دو سوراخ بینی می باشد که افراد هنگام نفس کشیدن متوجه آن می شوند. معمولا شدت گرفتگی یک سمت بیشتر از سمت دیگر است .

یک نکته جالب این است که بیمار در سمتی که دچار گرفتگی است، گرفتگی احساس نمی کند و امکان دارد این گرفتگی را در هر دو قسمت و به صورت متناوب احساس کند.

علائم دیگر شامل :

• خون دماغ شدن
  • تنفس صدادار
  • خروپف کردن
  • اختلال در خواب
  • خشکی دهان
  • ترشحات پشت حلق
  • عفونت مکرر سینوس ها

درمان انحراف بینی

برای درمان انحراف بینی های خفیف می توان از برخی دارو ها کمک گرفت، دارو هایی مانند اسپری مرطوب کننده که برای انحراف بینی های خفیف درمان خوبی هستند.

مراقبت های بعد از عمل انحراف بینی

• یک هفته پس از عمل هنگام خواب از دو بالشت در زیر سر خود استفاده کنید.
  • پس از جراحی امکان ترشحات خونی در ۴ _ ۳ روز اول وجود دارد که در این هنگام می توانید گاز های زیر بینی خود را عوض کنید.
  • در صورت قطع ترشحات خونی می توانید گازی که در زیر بینی تان قرار دارد را بردارید.
  • از فین کرن به مدت ۲ هفته پس از جراحی خودداری کنید، این امر موجب جلوگیری از خونریزی می شود.
  • سعی کنید عطسه نکنید، در صورت عطسه با دهان باز این کار را انجام دهید.
  • برای این که از خیس شدن گچ بینی جلوگیری کنید موهای خود را از پشت بشویید.
  • ۳ هفته پس از جراحی از فعالیت هایی که موجب بالابردن ضربان قلب شما می شود خودداری کنید.

دکتر علیرضا بختیاری

جراح بینی ، جراحی زیبایی بینی